3 tips for deg som er ny i arbeidslivet

Maria Steinstø holder foredrag og workshops om mental helse i arbeidslivet, og denne gang deler hun tre tips for deg som er ny i arbeidslivet eller har fått ny jobb.

«Når du får ny jobb eller kommer inn i arbeidslivet for første gang er det mye nytt som skjer, og du står plutselig i en overgang til en ny livsfase. Det kan bety mindre mestring, økt usikkerhet og følelsen av mangel på kontroll. Da er det tre ting det kan være lurt å minne seg selv på» sier Maria.



Tips 1: Energikrevende

Å starte å jobbe for første gang eller skifte jobb er energikrevende. Du skal lære mye nytt, får en mengde med informasjon, og skal bli kjent med nye mennesker og arbeidskulturen. Dette koster energi. Det vil være viktig å justere forventningene til deg selv i denne perioden. Det er helt normalt at du ikke orker like mye på fritiden som du ellers gjorde, eller at toleransevinduet og humøret ditt svinger mye. Det er ikke denne perioden du produserer mest eller er på ditt mest effektive. Og det er helt greit og normalt.

Tips 2: Tålmodighet

Å begynne i en jobb betyr en enorm informasjonsmengde, finne ut hvordan din kompetanse, erfaring og utdanning kan passe inn hos bedriften og tilpasse deg nye arbeidsoppgaver. Det er ikke realistisk at du starter å «levere sakene» de første månedene. Gi deg selv tid til å lære, forstå den nye jobben og stille spørsmål til dine nye kollegaer. Vis interesse og nysgjerrighet – ikke vær redd for at du er til bry. Ikke ha en tanke om at du skal komme inn dit å briljere allerede de første ukene og månedene. Ting tar tid.

En tidligere kollega sa til meg en gang: «Det første året skal du bli kjent med oppgaver og kollegaer, det andre året begynner du å mestre jobben og det tredje året ditt er ting mer rutine og kontroll». Dette varierer selvsagt fra jobb til jobb, men kan være en fin huskeregel.

Tips 3: Forventninger

Du er ikke ansatt for at du skal lære opp dine nye kollegaer med fersk kompetanse fra skolebenken eller fra din tidligere jobb. Den første tiden skal du lære kulturen deres, bidra så godt det lar seg gjøre, stille spørsmål og lytte, og utfordre de om du ser noe organisasjonen kan gjøre annerledes eller bedre.

Bedriften har ansatt deg for at de har tro på deg og ser et potensial, det potensialet tar tid å forløse. Det skjer ikke første uka. Så senk forventningene til deg selv, still heller et spørsmål til din nærmeste leder: «Hva forventer du av meg det første halve året?». Da slipper du å gå rundt å skape urealistiske tanker, overstenking, stress og grubling. Da vet du hva de forventer av deg, og kan prøve å levere i henhold til det.


Maria holder flere foredrag der hun kombinerer personlige erfaringer og historiefortelling med forskning og fakta. Hun har som mål å hjelpe andre å vokse og tørre å være autentiske mennesker både i arbeidslivet og privat.

BOOK MARIA HER

Previous
Previous

Stolt samarbeidspartner av HER Conference & Awards 2024

Next
Next

BusinessHenriette i New York