Hvordan kan arbeidsplassen bidra til å skape kreative ansatte?

Å oppmuntre til kreativitet på arbeidsplassen begynner med verdifull kunnskapsinnsamling, forankring i ledergruppen og engasjement blant de ansatte, noe som åpner for innovative ideer for å optimalisere arbeidsplassen. Disse generelle rådene for rene kontorarbeidsplasser kan tilpasses individuelt, men det er viktig å vurdere situasjonen grundig og vurdere behovet for eventuelle endringer. Terje Tjelland holder foredrag om samfunn og bymiljø, og hjelper også bedrifter å utforme arbeidsplassen for å optimalisere både trivsel og fremgang på jobben.

  1. Store endringer: Bygg varierte arbeidsplasser

Lag arbeidsplassen på en slik måte at du tilbyr ulike typer arbeidsområder for dine ansatte. Varierte områder gir ansatte valgmuligheter, slik at de kan tilpasse arbeidsmiljøet til oppgaven de arbeider med, og stimulerer dermed kreativitet og produktivitet.

Dog, er det lurt å involvere de ansatte for å få et medarbeiderperspektiv!

2. Små- og mellomstore endringer: Skap inspirasjon i miljøet

Fyll arbeidsplassen med inspirerende elementer og innfør natur i arbeidsplassen ved å inkludere planter, naturlig lys og grønne områder. Dette kan bidra til å stimulere kreative tanker og ideer.

3. Tekniske inngrep: Teknologi og ergonomi

Invester i teknologiske løsninger som støtter kreativitet og samarbeid. Å tilby de rette verktøyene kan forbedre effektiviteten og kreativiteten til ansatte – samt bør du har komfortable stoler, justerbare skrivebord og riktig belysning som bidrar til å redusere distraksjoner og øke produktiviteten.

Videre er det veldig viktig at du kontinuerlig evaluerer arbeidsplassutformingen basert på tilbakemledinger fra ansatte. Spør de om hva som fungerer og hva som kan forbedres. Ved å tilpasse arbeidsplassen i tråd med de ansattes behov, kan du skape et mer effektivt og kreativt arbeidsmiljø.

Hos Terje og via samarbeidspartnere får du hjelp til både situasjonsanalyse, arealplanlegging og hjelp til endringsreisen.

Previous
Previous

Maria Steinstø tester ovetid

Next
Next

5 tips fra Donna: Hvordan bygge opp en anerkjent merkevare?